Regeringen föreslår att en ny statlig myndighet, Miljöprövningsmyndigheten, ska inrättas den 1 juli 2027 och ta över de uppgifter som i dag utförs av länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer. Förslaget är ett första steg i en större reform av miljötillståndsprocessen.
Stegvist genomförande av miljötillståndsutredningens förslag
Avsikten är att genomföra förändringarna som miljötillståndsutredningen föreslog stegvis, så att den nya myndigheten initialt får hantera ett begränsat antal ärendetyper. Detta ger tid för myndigheten att förbereda nya arbetssätt och digitala processer, samtidigt som verksamhetsutövare, myndigheter och allmänhet kan anpassa sig.
Miljöprövningsmyndighetens uppgifter
Miljöprövningsmyndigheten ska tillämpa samma bestämmelser som miljöprövningsdelegationerna gör idag. Myndigheten ska också ta över ansvaret för prövning av ansökningar om tillstånd till miljöfarlig verksamhet som rör Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk och Försvarets radioanstalt. Regeringen får även meddela föreskrifter om att ansökan om tillstånd för vissa slag av verksamheter ska prövas av myndigheten.
Myndigheten ska också kunna besluta om alternativvärden för industriutsläppsverksamheter och ge dispens från begränsningsvärden i enlighet med slutsatser om bästa tillgängliga teknik.
Gemensam handläggning
Miljöprövningsmyndigheten får möjlighet att handlägga ansökningar om tillstånd eller dispenser som normalt skulle handläggs av kommuner eller andra förvaltningsmyndigheter, om verksamheten har samband med en miljöfarlig verksamhet som myndigheten prövar och verksamheterna ska bedrivas av samma utövare.
Överklagande till mark- och miljödomstolen
Myndighetens beslut överklagas till den mark- och miljödomstol inom vars område verksamheten i huvudsak bedrivs, har bedrivits eller kommer att bedrivas. Detta innebär att målen fördelas mellan landets fem mark- och miljödomstolar baserat på verksamheternas geografiska placering. Miljöprövningsmyndigheten har hela landet som verksamhetsområde.
Miljöprövningsmyndigheten tar över handläggningen av de ärenden som inte avgjorts av miljöprövningsdelegationerna innan den 1 juli 2027.
Finansiering av myndigheten
Myndighetens resursbehov för 2027 beräknas till 125 mkr, 2028 till 235 mkr, 2029 till 275 mkr och fr.o.m 2030 till 240 mkr årligen. Detta finansieras genom besparingar hos länsstyrelserna, som beräknas till 85,5 mkr för 2027 och 181 mkr från 2028.
Påverkan på kommande prövningarna
Promemorian med förslaget är nu skickat ut på remiss. Sista svarsdag är den 8 december 2025.
Det är positivt att det föreslås en nationell myndighet för miljöprövningarna. Det leder förhoppningsvis till liknande prövningar i hela landet. Det stegvisa införandet av miljötillståndsutredningens förslag är dock beklagligt. Med det nuvarande förslaget kommer en ny miljöprövningsmyndighet att inrättas men den ska använda befintlig lagstiftning för att bygga upp verksamheten med nya rutiner för att förhoppningsvis kort därefter göra samma sak igen med ny lagstiftning.
Det framstår inte som en effektiv användning av skattepengar. Framförallt kommer det att leda till att tillståndsprocesserna bromsas två gånger av större förändringar om inte tanken är att den nya myndigheten ska kopiera allt från miljöprövningsdelegationerna. Då blir den intressanta frågan från vilken av dessa. Jag hade hellre sett en större förändring framför stegvisa förändringar.
Har din verksamhet planerat att söka tillstånd inom de närmaste åren hade jag gjort det så fort som möjligt för att eventuellt hinna få mitt tillstånd innan eventuellt beslut om myndigheten fattas och förändringarna börjar genomföras.
Vill du läsa mer?
Du hittar en genomgång av Miljötillståndsutredningens förslag här.